Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Hieronta on kaikille sopiva hoito

 

Hieronta on perinteinen, kaikille ja kaiken ikäisille sopiva pehmytkudosten hoitomuoto. Se hoitaa lihaksia, vähentää stressiä ja ennaltaehkäisee monenlaisia vaivoja.

Hieronnalla on rentouttava ja terveellinen, aineenvaihduntaa vilkastava vaikutus, jollaista on hankala saada aikaan omalla harjoittelulla. Se edistää terveyttä omasta kunto-ohjelmasta riippumatta.

 

 

Hierontatekniikka yksilöllisen tarpeen mukaan 

 

Hierontatekniikoita on useita, ja niitä käytetään erilaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi faskiakäsittelyllä tarkoitetaan lihaskalvoihin kohdistuvaa hierontaa. Triggerpistetekniikoilla puolestaan hoidetaan paikallisesti kehon kohtia, joiden aineenvaihdunta on heikentynyt ja joihin on tämän vuoksi kerääntynyt niin sanottuja triggerpisteitä. Tekniikka valitaan sen mukaan, millaista vaikutusta haetaan. Lyhentynyt ja pidentynyt lihas tarvitsevat erilaista hoitoa, kuten myös liiallisesta ja liian vähäisestä liikkeestä kipeytyneet lihakset. Kun oikeanlainen hoito yhdistetään koulutetun terapeutin asiantuntemukseen, sen avulla voidaan päästä ongelmien ja kivun alkusyyn jäljille.

 

Hieronnan ei tarvitse sattua, vaan otteiden voimakkuus valitaan asiakkaan toiveiden ja tarpeiden perusteella. Liian voimakas hieronta ei välttämättä hoida, vaan voi jopa vaurioittaa kudoksia. Hoitoon sisältyy tarvittaessa myös asiakkaan ohjausta ja neuvontaa keinoista, joilla omaa hoitoa ja terveyttä voi tukea.

 

 

Hieronta vähentää kipua ja parantaa nestekiertoa

 

Hieronnalla hoidetaan monenlaisia lihasjännityksiä ja kehon kiputiloja. Se parantaa kehon nestekiertoa, eli verenkiertoa ja lymfakiertoa. Nestekierto ja siten aineenvaihdunta on kehon terveydelle olennaisen tärkeää. Aineenvaihdunta voi häiriintyä niin ylirasittumisen kuin liikkumattomuudenkin vuoksi, joten hieronta sopii yhtä hyvin kuntoon katsomatta niin urheilijoille kuin vähän liikkuvillekin.

 

Kun liikuntatavoissa tapahtuu muutoksia, on hyvä käydä asiantuntevalla hierojalla, jotta lihakset palautuvat optimaalisesti uudenlaisesta rasituksesta. Lihakset kipeytyvät ja rasittuvat helposti harjoittelun alussa sekä kokonaan uuden liikuntalajin alkumetreillä, sillä käytät lihaksia eri tavoin kuin ennen. Käytössä ovat mahdollisesti myös sellaiset lihakset, jotka ovat ennen jääneet vähälle huomiolle. Palautuminen on avain terveyteen ja kehon vahvistumiseen kaikessa liikunnassa.

 

 

Hieronnasta hyötyvät kaiken ikäiset

 

Hieronta on hyvä apu kaiken ikäisille. Urheilevat lapset tarvitsevat hierontaa, sillä kova treeni voi jäykistää lihaksia ja lihaskalvoja. Kasvupyrähdyksen aikana kivut voivat olla kovia, kun lihaksisto ei pysy samassa kasvutahdissa luiden kanssa. Ikäihmisillä hieronta puolestaan ylläpitää fyysistä kuntoa sekä ehkäisee jäykistymistä ja loukkaantumisia. Ikäihmisten kehonhuollon kannattaa olla säännöllistä. Jos kuntoiluun ja lihashuoltoon tulee jostain syystä taukoa, menetetty kunto on työläämpi saada takaisin kuin nuoremmalla henkilöllä.



Kuinka usein hierojalle?

 

Kuinka usein tai kuinka monta kertaa hieronnassa tulisi käydä? Tähän yleiseen kysymykseen on hankala antaa yleispätevää, kaikille sopivaa vastausta. Jos esiintyy oireita ja kipuja, kannattaa hieronnassa aluksi käydä hieman tiheämmin väliajoin. Tämän jälkeen voidaan siirtyä ylläpitoon, jolloin kerta kuukaudessa voi riittää. Toiset tarvitsevat hoitoa useammin, toiset harvemmin. Tämä riippuu omasta kunnosta, harrastuksista, töistä, stressitasosta ja tavoitteista fyysisen kunnon suhteen.



Hierontaa, vai muuta terapiaa?

 

Joskus hieronta ei ole riittävä hoito. Tällöin muut tekniikat ovat todennäköisesti hoitavampia. Tutustu CST-kraniosakraaliterapiaan ja sisäelinhoitoihin!