Omavalvontasuunnitelma

Omavalvonta-
suunnitelma

1      OMAVALVONTASUUNNITELMA

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.

1.1      Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot

Yritys: Prevolution Tmi
Palveluyksikön nimi: Osteopaatti Laura Koskinen
Y-tunnus: 2374735-0    
Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Itäinen Teatterikuja 5 A 2, 00100 Helsinki

1.2      Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Prevolution Tmi tarjoaa palveluyksikössään osteopatiaa ja hierontaa suoraan yksityisasiakkaille. Palveluyksikkö on erikoistunut etenkin tuki- ja liikuntaelimistön hoitoon ja stressiperäisiin vaivoihin. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla.

Vuosittainen asiakasmäärä n. 80–200 henkilöä vuodessa.
Palveluyksikön vastuuhenkilö: Laura Koskinen, 0443389772, laura@laurakoskinen.fi

1.3      Palveluiden laatu

Laadunvalvontaa toteutetaan seuraamalla asiakaspalautetta (ks. kohta 1.12) ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä. Laadunvalvontaa tehdään jatkuvasti.

Palveluyksikön työntekijä on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen. Työntekijä käy vuosittain täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäisestä tilojen hygieniasta, asettamalla laitteet käyttökieltoon, jos ne vioittuvat ja voisivat aiheuttaa vaaraa, sekä huolehtimalla kohdan 1.9 mukaisista tarkastustoimenpiteistä.

Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

1.4      Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse arkipäivisin klo 10–16. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Hoitosuunnitelmasta keskustellaan heti ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen yhteydessä potilastietoihin, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa käynnistä. Asiakkaalla ja potilaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.

Jos potilas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yksikön potilasasiavastaavaan, joka on palveluyksikön vastuuhenkilö.

1.5      Muistutusten käsittely

Asiakkaiden ja potilaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, kuitenkin kahden viikon kuluessa. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

1.6      Henkilöstö

Palveluyksikössä toimii yksi työntekijä, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu osteopaatti ja hieroja. Työntekijä kouluttautuu vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa.

Mahdollisilta uusilta työntekijöiltä varmistetaan haastattelutilanteessa riittävä kielitaito, joka on suomi ja englanti. Työntekijältä, joka tulee työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti.

Palveluyksikössä voidaan antaa hieroja- tai osteopaattiopiskelijan ohjausta yhdelle opiskelijalle kerrallaan. Harjoittelu sovitaan yhdessä oppilaitoksen vastuuhenkilön kanssa ja valvonnasta vastaa hieronta- ja osteopatian vastuuhenkilö.

Työntekijällä on oltava voimassa vähintään EA1-tason ensiapukoulutus. Tiloissa toimivilla on tiedossaan sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen, yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet.

Potilastietojen käsittely tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti henkilökohtaista sote-ammattikorttia käyttäen. Jokaiselle potilaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti.

1.7      Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

Asiakas- ja potilastyötä tekee yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tulee tarjota viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta johtuvat poikkeustilanteet.

1.8      Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Yhteistyö potilaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Potilastietoja ei koskaan lähetetä suojaamattomalla yhteydellä. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja tai mitään terveystietoja sähköpostitse. Mikäli asiakas ohjataan muun terveydenhuollon ammattilaisen hoitoon ja niin voidaan kirjoittaa selvitys suoritetusta tutkimisesta ja annetuista hoitotoimista ja potilas voi viedä sen mukanaan toiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja eteenpäin.

1.9      Toimitilat- ja välineet

Asiakas- ja potilastilat ovat 29 m², ja ne sisältävät odotustilan, WC:n sekä hoitohuoneen.

Asiakastilat eivät ole esteettömät eikä niihin pääse helposti pyörätuolilla. Hoitotilan yksityisyys on suojattu visuaalisesti muilta asiakkailta. Hoitotilassa on sähköinen hoitopöytä sekä harjoitteluvälineitä, kuten käsipainot ja kuminauhoja.

Sähköisten laitteiden kunto tulee tarkastaa silmämääräisesti päivittäin ja asettaa ne vioittuessaan käyttökieltoon korjaukseen saakka. Hoitopöydässä on puristumisriski, joten sen normaalia käytön ohjeita on noudatettava.

Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä.

1.10   Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Palveluyksikössä potilastietoja käsitellään salasanoin suojatulla tietokoneella. Käytössä on Microsoft Word ohjelma, jolla potilastiedot talletetaan. Tietokonessa ei ole internet yhteyttä.

Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 1.10.2020, ja siitä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

1.11   Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja

Asiakkaan perustietoja (nimi, puhelin ja sähköposti) käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei saa käsitellä potilastietoja. Potilastietoja käsitellään vain toimipisteessä sijaitsevalla tietokoneella, joka on salasanoin suojattu ja säilytetään lukitussa tilassa liikkeen ollessa suljettuna.

1.12   Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautetta kerätään sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook-sivujen kautta. Asiakkaille tiedotetaan, että he voivat laittaa palautetta myös sähköpostitse.

1.13   Toimeenpano

Uuden työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen vaaditaan omavalvontasuunnitelmaan perehtyminen. Perehdytyksestä ja päivittäisestä toimeenpanosta vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

1.14   Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa www.laurakoskinen.fi/omavalvontasuunnitelma

Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 1.8.2024.

Laatijana Laura Koskinen, Prevolution Tmi

 

 

Tilaa uutiskirje

Uutiskirje ilmestyy noin 10 kertaa vuodessa ja se sisältää juttuja terveydestä, hoitotekniikoista ja anatomiasta, sekä tiedotteita ja tarjouksia.